Leerlingen van 206 basisscholen hebben oude kleine elektrische apparaten op school ingeleverd voor recycling. De scholen zamelden meer dan 21.000 apparaten in. Lees verder

Leerlingen van 206 basisscholen hebben familie en bekenden geholpen te ‘wecyclen’ door oude kleine elektrische apparaten op school in te leveren voor recycling. De scholen zamelden meer dan 21.000 apparaten in, een stijging van 11 procent ten opzichte van de vorige editie. Ze ontvangen naast een mooie beloning een Wecycle-certificaat met 1, 2 of 3 sterren: hoe meer ingezamelde apparaten hoe meer sterren. De jaarlijkse scholeninzamelactie werd georganiseerd door Wecycle, die de inzameling en recycling regelt van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen.

De scholen dragen hiermee bij aan zowel het milieu als de maatschappij: de afgedankte apparaten worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen en Wecycle doneert 10.000 euro aan Stichting Jarige Job. Deze stichting bezorgt kinderen uit minder bedeelde gezinnen een onvergetelijke verjaardag. De jarigen ontvangen een Verjaardagsbox met versiering, cadeautjes en traktaties voor op school en thuis.

Maatschappelijk
Huib Lloyd, directeur Jarige Job: 'De scholeninzamelactie van Wecycle is een geweldige manier om kinderen te betrekken bij maatschappelijke onderwerpen als armoede en milieu. Op een laagdrempelige en tastbare wijze zijn kinderen op scholen in actie gekomen voor een mooiere leefomgeving. Met als concreet resultaat 285 sociaal geïsoleerde kinderen die hun verjaardag weer kunnen vieren met een verjaardagsbox van Jarige Job!'

Hand in hand
Jan Vlak, algemeen directeur Wecycle: 'Onze scholeninzamelactie kent alleen maar winnaars. We leren kinderen dat je apparaten, die je niet meer kunt hergebruiken, moet inleveren voor recycling. Door de samenwerking met Jarige Job krijgen kinderen die dat anders zouden missen toch een fijne verjaardag. Zo gaan circulair en sociaal hand in hand.' Naast het certificaat kregen alle deelnemende scholen als beloning voor hun inspanning een boekenpakket, digitale camera of karaokeset.

Heb jij nog oude apparaten op school liggen?
Kijk hoe jij mee kunt doen op wecycle.nl/scholen