ICT biedt het onderwijs veel kansen. Bijvoorbeeld om leerlingen op maat te ondersteunen, resultaten beter te monitoren en de administratie te vereenvoudigen. 'Maar dan moet die ICT het wel altijd doen', zegt Marco van Thiel, interim ICT- en informatiemanager bij Stichting Scala. Lees verder

ICT biedt het onderwijs veel kansen. Bijvoorbeeld om leerlingen op maat te ondersteunen, resultaten beter te monitoren en de administratie te vereenvoudigen. 'Maar dan moet die ICT het wel altijd doen', zegt Marco van Thiel, interim ICT- en informatiemanager bij Stichting Scala. 

Stichting Scala
vertegenwoordigt dertien basisscholen en een hoogbegaafdenvoorziening in de Noord-Brabantse gemeente Heusden. 'We dagen de 3600 leerlingen en 340 medewerkers uit om tot ontwikkeling te komen', vertelt Henk van der Pas, directeur-bestuurder van Stichting Scala. 'Dat doen we onder andere met innovatieve onderwijsconcepten.'

Als voorbeelden van die concepten noemt hij tweetalig kleuteronderwijs, een ‘Bosbessenschool’ waar veel aandacht is voor natuur en milieu en het traject Leren met Ouders (LmO). Met Human Being Management daagt het schoolbestuur de medewerkers uit om juist dat te doen waar ze goed in zijn. 'En we zetten ICT in als middel om het onderwijs in te richten en de ontwikkeling van kinderen te stimuleren.'

ICT verrijkt het onderwijs

'De computer is zonder enige twijfel een verrijking van het onderwijs”, zegt Van der Pas stellig. “Met een laptop kunnen leerlingen de hele wereld afspeuren, informatie verzamelen, een portfolio opbouwen en presenteren. Maar ICT maakt het ook eenvoudiger om lesstof optimaal in te plannen en af te stemmen op het niveau van de individuele leerling, om toetsen digitaal af te nemen en kennis uit te wisselen met collega’s.'

Daar komt volgens Van der Pas bij dat medewerkers ook steeds hogere eisen stellen aan ICT. Ze willen bijvoorbeeld overal hun werk kunnen doen en niet met een desktop gebonden zijn aan een vaste locatie. “Hoe jonger het personeelsbestand, hoe groter de behoefte aan wifi”, merkt de directeur-bestuurder met een lach op.

It has to work

Tot voor kort hadden de Scalascholen echter te maken met wat hij noemt ‘een achterstalligheid in de aanschaf van hardware en de inrichting van het netwerk’. 'De gebruikerswensen sloten niet meer aan op wat we aanboden.' Zo draaiden nieuwe versies van educatieve software niet meer op de verouderde apparatuur.
Voor Stichting Scala reden om de hardware te vernieuwen en standaardiseren. Het aantal laptops en digiborden werd bovendien fors uitgebreid. 'Onze ICT-omgeving bestaat nu uit zo’n tweeduizend apparaten, maar die moeten het dan wel altijd doen. It has to work', zegt Van Thiel stellig. 'Als een medewerker maandagochtend om half 8 een laptop opstart, dan moeten alle updates zijn uitgerold en de virusscanner werken.'

Partner die ontzorgt

Voor een schoolbestuur zoals Stichting Scala valt het echter niet mee om de ICT in de lucht te houden en gebruikersvragen te beantwoorden, merkt Van Thiel op. 'Schoolbesturen zijn goed in het geven en organiseren van onderwijs, en niet in het beheer van een ICT-omgeving en het aansturen van leveranciers. We zochten daarom een partner die ons ‘ontzorgt’ door de beheerverantwoordelijkheid op zich te nemen.'

Tijdens een aanbestedingsprocedure kwam Ratho naar voren als de geschikte partner. Deze partij richtte – op de achtergrond bijgestaan door distributeur Tech Data – onder andere Microsoft Intune in voor het beheer van de mobiele apparaten. Een ander belangrijke component is het RathoPortaal. Dit is de intuïtieve en gebruiksvriendelijke onderwijsleeromgeving van Ratho. Hier vinden leerkrachten en leerlingen alle applicaties die ze nodig hebben en kunnen ze in geval van problemen contact opnemen met de helpdesk van Ratho.

Continu verbeteringen doorvoeren

De gunning aan Ratho vond plaats in juni 2019. Voor de migratie naar het RathoPortaal had Ratho vervolgens slechts zes weken de tijd, de zes weken tijdens de zomervakantie. Op de eerste schooldag van het nieuwe jaar moesten de medewerkers van de diverse scholen probleemloos kunnen inloggen op de nieuwe omgeving en op de hoogte zijn van de nieuwe mogelijkheden. 'Dat is allemaal bijzonder soepel verlopen', zo blikt Van der Pas terug. 'Maar we hebben hier niet te maken met een eenmalige implementatie', vult Van Thiel aan. 'Het is niet even met een kwastje langs de kozijnen waarna de kozijnen af zijn. Een partner moet bereid zijn om continu verbeteringen door te voeren en daar ook zelf het initiatief voor nemen. Ratho durft dit initiatief te nemen en toont eigenaarschap over de omgeving.'

De kwaliteit van de dienstverlening bepaalt Stichting Scala aan de hand van gebruikersenquêtes. Van Thiel: 'We rekenen een leverancier niet af op basis van SLA’s, rapportages en allerlei statistiekjes. Uiteindelijk gaat het ons om maar één ding: dat onze medewerkers tevreden zijn.' Volgens Van der Pas zit het daarmee wel goed. 'Gelet op de uitdagende omstandigheden heeft Ratho tot dusver maximaal gepresteerd.'

 

 

 


Deel dit artikel

Abonneren op COS

Neem een abonnement en blijf op de hoogte van het laatste ICT-onderwijsnieuws

Blijf op de hoogte

Computersopschool.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang