Leerlingen worden tijdens de Jeugdkrakercompetitie uitgedaagd om online antwoorden te vinden op pittige vragen. lees meer

Op 18 mei 2018 start de nieuwe editie van de Jeugdkrakercompetitie. Leerlingen uit de groepen 7 en 8 worden tijdens deze competitie uitgedaagd om online antwoorden te vinden op pittige krakervragen. Hiermee trainen zij hun online zoekvaardigheden.

Bewustwording internet

De Bibliotheek heeft de Nationale Jeugdkrakercompetitie ontwikkeld om kinderen bewust te maken van de voordelen en valkuilen van het internet. Zo leren zij zich oriënteren binnen mediaomgevingen, online informatie te vinden en te verwerken en te reflecteren op hun eigen mediagebruik. Het gaat niet alleen om het praktisch gebruik, maar ook om veilig en kritisch gebruik van de toepassingen.

Krakervragen oplossen

Vanaf 18 mei 2018 worden er wekelijks vijf nieuwe krakervragen op de website van de Jeugdkrakercompetitie gezet. Het zijn meerkeuzevragen in verhalende vorm, waarvan ze de antwoorden op Google kunnen vinden. Leerlingen moeten in teams deze vragen binnen tien dagen op school oplossen. Na afloop van iedereen ronde wordt er feedback gegeven. De vragen worden steeds moeilijker en de teams krijgen minder tips en hints. De finale tussen de vier beste teams wordt op 4 juli 2018 live uitgezonden. De drie beste spelers winnen een prijs,

Inschrijven kan via www.jeugdkrakercompetitie.nl