Wie wordt de media-koning van de jungle? Studenten ontwikkelden voor leerlingen het bordspel Mediaapp. lees meer

Wie wordt de media-koning van de jungle? Studenten van de minor Children & Media ontwikkelden voor basisschoolleerlingen het bordspel Mediaapp. Kinderen leren met Mediaapp spelenderwijs over media.

Mediawijsheid

“We wilden een product ontwerpen voor basisschool De Vlieger in Zwolle, om kinderen uit groep 4 kennis te laten maken met media”, vertelt Kirsty Entong (derdejaars Pabo, Avans). Zij ontwierp het spel samen met Charlotte Enklaar (vierdejaars Pedagogiek, Windesheim) en Pleun Michielsen (derdejaars Internationale Pabo, Stenden). “Op De Vlieger willen ze kinderen mediawijsheid bijbrengen. In gesprek met een leerkracht kwamen we op het idee om kinderen spelend te laten leren over media. Een bordspel was de juiste keuze, want dat is populair en uitdagend voor deze leeftijdscategorie.”

Media-koning van de jungle

Mediaapp is speciaal ontwikkeld voor kinderen van 7 tot 9 jaar. Het doel van het spel is om met je team zo snel mogelijk bij het laatste vakje te komen, want dan ben je de media-koning van de jungle! Onderweg doen de kinderen opdrachten, die de studenten bedachten vanuit een theoretisch kader over mediagebruik in de specifieke leeftijdscategorie. Zij schreven bovendien een methode bij het spel. Daarin vinden leerkrachten een samenvatting van het theoretisch kader, een gedetailleerde speluitleg en tips hoe zij media-onderwerpen kunnen bespreken met leerlingen.

Spel voorziet in behoefte

Karlijn Knol en Mieke Bults geven beiden les aan een groep 4 op De Vlieger. Mieke: “De kinderen vinden het spel leuk en het thema media interessant. Wel interesseert het ene kind zich meer voor het thema dan het andere.” Mieke geeft aan dat het spel voorziet in een behoefte. “Het geeft ons leerkrachten handvatten om het onderwerp media en mediawijsheid te bespreken. Door spelenderwijs ermee bezig te zijn sluit het aan bij het niveau van groep 4. We zijn zeker van plan het spel in te gaan zetten!”

Kirsty, Charlotte en Pleun hebben nog niet besloten of ze het spel op de markt gaan brengen. “We denken er wel over na aangezien wij veel enthousiaste en lovende reacties hebben ontvangen”, vertelt Kirsty.

Minor Children & Media

In de minor leren studenten alles over mediaopvoeding en mediaopvoedondersteuning. Ook leren ze over de ontwikkeling van kinderen en hun mediagebruik en krijgen ze inzicht in de wijze waarop je je eigen kennis en vaardigheden kunt overdragen op ouders, kinderen en opvoeders.

Bron: Windesheim