Met de introductie van het gratis lesprogramma Welkom Online biedt VodafoneZiggo ouderen de mogelijkheid digitale vaardigheden op te doen. Lees verder

Met de introductie van het gratis lesprogramma Welkom Online biedt VodafoneZiggo ouderen die zelden of nooit gebruikmaken van het internet vanaf nu de mogelijkheid digitale vaardigheden op te doen. Met name 65-plussers hebben moeite om hun weg te vinden in de online wereld. Met Welkom Online slaat VodafoneZiggo de brug tussen senioren en jongere generaties, door senioren tijdens het lesprogramma bij te laten staan door studenten, kinderen, kleinkinderen en andere vrijwilligers.

Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders het moeilijk vinden om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. Met name ouderen hebben moeite hun weg te vinden in de digitale wereld. Volgens het CBS heeft 14% van de Nederlandse 65-plussers geen toegang tot internet en maakt bijna een kwart er niet of nauwelijks gebruik van.

Welkom Online

Reden genoeg voor VodafoneZiggo om in samenwerking met Stichting Samen is niet alleen (SINA), ECP/veiliginternetten.nl en Mediawijzer.net een lesprogramma te ontwikkelen waarmee ouderen kennis kunnen maken met de mogelijkheden van het internet. “Met Welkom Online willen we er niet alleen voor zorgen dat ouderen digitaal vaardiger worden om zelfredzaam te zijn in het dagelijks leven, maar ook dat ze plezier kunnen beleven door in verbinding te staan met hun omgeving, vrienden en familie,” aldus Marieke Dekker, directielid VodafoneZiggo. Volgens het bedrijf moet iedereen deel kunnen nemen aan de maatschappij en speelt digitalisering hierin een grote rol. Dekker: “Door ouderen wegwijs te maken in de digitale wereld kunnen we de levenskwaliteit verbeteren en problemen zoals eenzaamheid bestrijden.”

Mary Berkhout, programmadirecteur van Mediawijzer.net, is daarom blij dat ouderen die hulp door Welkom Online kunnen krijgen: ‘Welkom Online is een mooi initiatief om ouderen vertrouwd te maken met de mogelijkheden van het internet. Er zijn nog veel ouderen die de basisvaardigheden missen om internet optimaal te benutten. Ik ben daarom blij dat deze senioren nu de mogelijkheid krijgen om hun digitale vaardigheden kosteloos en op een leuke manier te verbeteren.’

In een recente Kamerbrief van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken werd het belang van betere digitale vaardigheden binnen de maatschappij nog eens extra benadrukt. In zijn brief aan de Tweede Kamer waarschuwt Knops ervoor dat de technologische ontwikkelingen voor veel mensen erg snel gaan. Het lesprogramma Welkom Online levert een bijdrage aan één van de doelen van de Kamerbrief: “mensen helpen om met digitalisering om te gaan”.

Digimaatje

Ouderen in Amsterdam kunnen als eerst profiteren van de gratis online lessen van Welkom Online. Sinds oktober 2018 krijgen Amsterdamse senioren digitale hulp via ‘DigiMaatje’, een initiatief van de gemeente Amsterdam waarbij vijftig ouderen uit de stadsdelen Zuid, Oost en Zuidoost, via Stichting SINA, vrijwillig worden bijgestaan door vijftig studenten, bij het aanleren van digitale vaardigheden. Hierbij leren ze onder andere hoe een zoekmachine werkt, krijgen ze uitleg over social media en krijgen ze hulp bij het vinden van online gezondheidsinformatie.

Het lesmateriaal en de handleiding voor begeleiders zijn de vinden op welkomonline.nl